Ett coachande förhållningssätt
i skolans värld
  • Hem
  • Mission
  • Tjänster
    • Lärarens ledarskap i klassrummet
    • Utveckling av ett coachande förhållningssätt
    • Föreläsningar för gymnasieungdomar >
      • Stenbockskolan
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • NTI Media Gymnasiet
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • Lindholmens Gymnasium
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2007-2009
  • Klienter
    • Katedralskolan
    • Tingsholms Gymnasiet
    • Folkungagymnasiet
    • Sundler Gymnasiet
    • Jensen Education
    • ITG IT-Gymnasiet
  • Referenser
  • Martin Richards
  • Blog
  • Kontakt

Using Humour, not Jokes

27/11/2012

0 Comments

 
Picture
Students want their lessons to be 'fun'.

So why not tell a few jokes?
Jokes get old, and can easily backfire with the 'wrong' class, in the 'wrong' mood on the 'wrong' day.

So let's use humour
What's humour? Amongst other things:
  • it is created in the moment
  • it is an essential ingredient in keeping the students minds' awake
  • it can be designed into a lesson


Here are some ways of creating humerous moments, based on 'making mistakes'
  • Pause (appear to have lost your place in what you were saying). Wink at the students to let them know that you are doing this deliberately.
  • Say "Left" and point "right", Say "Up" and point "Down". Remember to wink.
  • Write something wholly incorrect on the whiteboard, and continue as if it were correct. Pretend to be taken aback when the students catch the mistake, then tell them it was not the first or the last one today. Encourage them to keep an eye / ear out for more 'mistakes'.
  • Include 5 mistakes in the first half of the lesson, and when you get to halfway through the lesson, mention that you are doing it deliberately, and ask how many mistakes students have noticed.
  • Write a sentence that is too long for the whiteboard and mime writing on the wall. Then mime wiping the wall clean. Wink!
  • 'Accidentally' switch all the lights off.
  • Drop your whiteboard pens, or why not chuck them all up in the air as if you were going to juggle them; and fail to catch them.
  • Look for your glasses, whilst wearing them on your head. (OK, you may have done that for real, but I mean that you choose to do it, at a time that suits the mood of the class.)


0 Comments

'Life Stories' Comments

25/11/2012

0 Comments

 
I have collated student and teacher comments on my "Life Stories" talks at colleges in West Sweden, where I live. By all means contact me if you would like me to come to your school.
Students

  • I think it was extremely interesting. This made everyone of us see our lives in a new perspective.
  • Gav mig motivation att frågeställa mina besvär på frågan om vad jag måste ha.
  • Interesting lecture! I personally felt that i knew about most things from getting advice from talking to people online but it's great for people that are unsure about their future.
  • Det var innehållsrikt och Martin var kompetent som föreläsare då han vet mycket om ämnet han talade om. Det kunde ha varit roligare om han gav lite mer individuell coachning efteråt för att man ska tänka till ännu mer.
  • Jag tyckte att föreläsningen var givande och höll hög relevans från början till slut. Det enda som fattades var tid! Mycket han började på fördjupandes inte så mycket som jag hoppades på!
  • Det var inspirerande, lagom långt och roligt. Vet inte om jag kommer att ha nytta av det men det var ändå lärorikt.
  • Föreläsaren var en av de bästa jag har haft. Hans energi och hans humor som smög sig in gjorde det hela så roligt att lyssna på.
  • Lite roligare power-point och mer frågor och mer information som hjälper oss. Inte bara om hur han har lyckats i livet.
  • Det var underhållande och en timma kändes som tio minuter! Mycket intressant.
  • Väldigt energiskt och roligt. Man vill lyssna och lära. Tack Martin!
  • Jag tycker att det var intressant och inspirerande men det hade kunnat gå mer på djupet. Föreläsningen hade kunnat vara dubbelt så lång.
  • Väldigt bra! Ger en inspiration.
  • Martin är väldigt engagerande och intressant och har lätt för att motivera. Jag kommer ta med mig det han sa i livet men det hade gärna fått vara längre och djupare.
  • Det var en intressant föreläsning som fick mig att tänka på ett sätt som jag inte gjort innan. Jag tror att det tankesättet är betydelsefullt för min framtid.
  • Det var mycket intressant. En mer färgglad power-point hade varit bra.
  • Väldigt intressant! Mycket bra med ”words of value”. Det fick mig att öppna mina ögon om vad jag vill i framtiden.
  • Det var intressant. Jag blir sugen på att ta tag i mitt liv, även om jag är nöjd nu så vill jag komma vidare. Ibland kan en kort rast eller att visa ett klipp eller spela en låt osv vara en välkommen paus.
  • Jag tycker att föreläsningen var både bra och intressant. Jag tyckte speciellt om när man skulle skriva upp ord som har ”value” för en själv. Jag kommer garanterat att använda mig av dessa i framtiden.
  • Väldigt inspirerande och givande. Martin säger mycket bra saker och han är rolig. Bra blandning av viktiga saker och humor!
  • It shows that Martin has so much passion for what he's doing! That's a big part of why this lecture was so interesting and giving.
  • It was okay even though I don't agree with the speaker.
  • It was very good and inspiring.
  • You answered some of my questions in life. Kul med någon som är mänsklig och framför det på¨ett väckande sätt.
  • Wow!
  • You rock.
  • I really enjoyed the lecture. The lecturer is really passionate and I think that he gives his audience more hope.
  • Very interesting!
  • I thought that the lecture was giving. Martin are great at speaking so you enjoyed listening.

Läraren

Martin knyter alltid an till elevernas värld och de känner igen sig. Allt blir så enkelt och tydligt när han förklarar och berättar. Grymt bra föreläsare/lärare/coach!


Students

    This was very useful! Maybe I'll even contact you further in life to get help and so on. A very good job! Thank you!
  • I thought your stories were interesting and entertaining. Your examples made it clearer for me to make different choices in life and it isn't that hard as I imagined it.
  • Mycket intressant, lärorikt och inspirerande. Martin gjorde oss väldigt intresserade och “höll glädjen” uppe. Mycket bra och roligt när han bjöd på sig själv, still liv mm. Den bästa föreläsningen jag varit på.
  • Jag tyckte att Martin var mycket bra och rolig. Han kunde förklara med exempel som man själv kunde relatera till och man fick en bild av hur avgörande bara ett litet val kunde vara.
  • Jag tycker att det var intressant och nyttigt.
  • Den var rolig och lärorik. Jag kan inte komma på något som skulle kunna göras annorlunda.
  • Stimulerande och intressant. Hade kunnat vara bättre om man kunde få ställa frågor och annat.
  • Det var bra. Martin gjorde det intresseväckande och han tog upp saker som kan vara bra att veta.
  • Det var bra och intressant. Det kunde varit längre.
  • Intressant, gör det intressant att lyssna på.
  • Jag tyckte att det var roligt, både föreläsaren och det han berättade om. Han sa bra saker man kan ha nytta av nu och i framtiden.
  • Föreläsningen var mycket bra. Innehållet var bra och roligt och föreläsaren var jättebra. Man förstod hela tiden vad han menade! Kul med exempel från riktiga livet!
  • Det var mycket intressant och lärorikt. Man fick mycket tips och coaching som man kan ha nytta av nu och i framtiden.
  • Otroligt bra och intressant. Väldigt duktig inom ämnet. Fick alla att bli intresserade. Han var rolig vilket gör allt mycket bättre. Han får gärna komma tillbaka och föreläsa.
  • Jag tycker att föreläsningen var jättebra! Martin var mycket intressant att lyssna på då han skämtade mycket och gjorde det bekvämt och intressant att lyssna på för oss.
  • Jag tyckte att Martin hade en bra förmåga att göra föreläsningen rolig och intressant.
  • Jag tycker att det var jättebra. Man fick sig verkligen en tankeställare.
  • Jag tyckte att föreläsningen var jätterolig. Speciellt när läraren ställde frågor till en i klassen.
  • Mycket bra. Inspirerande. Lagom lång och bra innehåll. Extra bra med coachingen av en elev i klassen på slutet.
  • Det var bra och intressant!
  • Jag tyckte att föreläsningen var jättebra, väl utförd och rolig. Allt var perfekt, coach Martin var bäst.

Läraren

Tydligt om det aktiva valet, bra! Fångade eleverna i sin morgontrötthet. Eventuellt mer utrymmer för frågor nästa gång.


Students

    It was inspiring. Awesome wicked stuff. Very good.
  • Very inspiring and eye opening. Loved it!
  • Det var en mycket bra föreläsning på ett roligt sätt! Martin väckte mitt intresse!
  • Jättebra och intressant föreläsning! Konkreta exempelsituationer under föreläsningen och positiv energi!
  • Väldigt bra och rolig undervisning. Allt blir så mycket bättre om det är passion inblandat, vilket det var. Tack.
  • Jag tyckte att den var givande!
  • Den var bra intressant och användbar.
  • Mycket rolig och trevlig. Väldigt öppen.
  • Väldigt intressant och rolig!
  • Jag tycket att det var väldigt bra. Jag blev intresserad av yrket. Martin var rolig och gjorde en bra föreläsning.

Läraren

Lite rörigt exempel av coaching men det berodde nog på eleven. Speglar ju även verkligheten. Annars superb insats! Vilken energi!


Students

  • Jag tycker att du är grymt bra person och det vore sjukt bra om du ville komma tillbaka. Mycket bra lektion, mycket. Fortsätt som du gör, grym!
  • Föreläsningen var jättebra. Rolig intressant, mycket ny information och visar ett intressant yrke som jag kanske kan tänka mig.
  • Jag tyckte att föreläsningen var jättekul och han gjorde mig intresserad av att själv bli coach! Skitkul!
  • Det var roligt att lyssna på och man lärde sig mycket som man kan ha nytta av i framtiden.
  • Du är grym!
  • Föreläsningen var grym, likaså Martin.
  • Han gjorde föreläsningen intressant och bjöd på sig själv.
  • Jättebra lektion! Var redan på väg att bli coach och denna lektion inspirerade mig till det ännu mer.
  • Jag tyckte att föreläsningen var väldigt bra, intressant och rolig.
  • Föreläsningen var väldigt rolig och intressant att lyssna på.
  • Det var väldigt intressant och lärorikt. Jag fick en högre och större vilja att uppnå mina egna mål så jag såg föreläsningen som ett sätt att fortsätta kämpa för mina mål. Jag tyckte att allt var jättebra.
  • Naturlig och ärlig,utan detaljer vilket kan vara bra. Tänk på att vara lite mer specifik. Att vara konkret är bra men lite för mycket.
  • Jag tyckte att föreläsningen var superintressant, coachen var väldigt bra. Innehållet kändes relevant och man lärde sig mycket men det blev inte för tungt då det gjordes med humor.
  • Jag tyckte att han var bra. Hans potential och framförande samt utstrålning var bra.
  • Jag tycker att den var bra och Martin lärde oss på ett bra sätt. Han hade humor så man häängde med hela tiden.
  • Jag blev väldigt inspirerad av din föreläsning, du väckte mitt intresse och höll det med järnhand hela tiden. Bra!
  • Jag tycker att han var otroligt duktig. Rolig att lyssna på och positiv energi. Man blev glad av hans föreläsning. Jag tycker inte att det finns så mycket som kan bli bättre! Är supernöjd!
  • Mycket bra föreläsning. Inspirerade mig mycket. Fick också smaka på att vara klient och blev väldigt intresserad av yrket.
  • Det var tråkigt att föreläsningen inte var längre men det berodde i och för sig på att lektionen var så kort. Jag tyckte att det var bra att du tog så mycket exempel från dig själv och ditt eget liv.
  • Jag tyckte väldigt mycket om föreläsningen. Du var rolig, duktig, inspirerande och väldigt pedagogisk.

Läraren

Strålande gästföreläsare! På grund av tidsbrist hanns inte frågor med men det berodde snarare på lektionstiden, 45 minuter.


Students

  • Great job!
  • Jag tyckte att det var superbra. Jag hade aldrig hört talas om “GROW” innan och det är definitivt något jag kommer att apply when I just don't know what to do next. I thought you were great.
  • I heard this before. You were here last year with the same speech so very boring but useful for people who has not heard it before.
  • Det var intressant och man blev inspirerad att söka svar på frågor i livet.
  • Bra!
  • Tankeväckande.
  • Den var mycket intressant.
  • Nej, jag har ingen aning. Jag tycker det var bra.
  • Det var väldigt intressant och nyttigt att höra och även inspirerande att få tips hur man kan leva ett så bra liv som möjligt. Jag skulle gärna vilja höra denna mannen igen utanför skolan med mål när man ska söka jobb. Väldigt bra föreläsare!
  • Det var kul att lyssna på och du engagerar publiken bra.

Läraren

Intresseväckande. Bra fokus på det aktiva valet! Ej mycket frågor på grund av 60-minuterslektion. Mycket prat från elever på främsta raden som störde.


Students

  • Very good overview of coaching.
  • Listening to this just made me want to rock n' roll!
  • I thought this was a great way of knowing myself and my life and what you said went straight in to my head and stays there because what you told us i can relate much to myself.
  • Jättebra och inspirerande.
  • Föreläsningen var jättebra. Jag blev intresserad av coaching och det verkar fungera väldigt bra.
  • Superbra! Väldigt inspirerande och en riktig tankeställare. You are awesome!
  • Jag tyckte att föreläsningen var bra. Bra exempel på framtidsplaner.
  • Jag tyckte att det var lärorikt. Speciellt för dem som inte vet vad de vill göra i livet.
  • Man blev intresserad. Kul att han bjöd på sig själv lite.
  • Mycket intressant, man vill höra mer!
  • Jag tyckte att föreläsningen var inspirerande och jag ville gärna höra mer.
  • Lite längre tid och mer funderingar på vad man ska göra i framtiden.
  • Allt var superbra!
  • Allt var jättebra, jättekul och välgjort! Mycket intressant och även underhållande.
  • Jag tyckte föreläsningen var mycket bra. Den tog bort en del press och ångest inför framtiden, man behöver inte vara något tråkigt. Jag fick tankar om att starta eget.
  • Jag tyckte den var rolig. Nej inget behöver ändras. Det var superroligt och jag hade velat ha mer råd.
  • Jag tyckte att den var bra och han fick ihop allt på ett bra sätt och så att man förstod.
  • Den var intressant och mycket bra.
  • Jag tyckte att det var intressant och roligt att lyssna på. Man kan lära sig mycket om sig själv.
  • Det var roligt eftersom det var lite humor med. Det var bra upplagt! Intressant att lyssna på när det beskrevs egna upplevelser.
  • Nej, han kändes som en riktigt bra inspirationskälla när det gäller frågor om sitt liv.
  • Jag tyckte att det var helt grymt! Tack vare dig vill jag nu utveckla min dröm som psykolog, kanske genom att starta eget eller att jobba utomlands. Vi skulle behövt mer tid bara för det någonting viktigt. Jag skulle kunna tänka mig fler föreläsningar.
  • Jag tyckte att det var mycket bra. Man tröttnade aldrig på att lyssna. Det var intressant och ganska roligt. Han gjorde det väldigt bra. Jag blev förvånad!
  • Jag tycker att föreläsningen var mycket intressant och Martin utförde och berättade på ett sätt där man var intresserad hela tiden.
  • Jag tyckte att det var intressant och det öppnade tankar om möjligheter och livssituation. Teorin satte igång tankarna men om det hade funnits någon egen självständig uppgift att genomföra så hade tankarna kunnat spinna vidare och utvecklas.
  • Jag tyckte att föreläsningen var mycket bra och också stundtals väldigt rolig. Det var också skönt att det var på engelska så det blev lite omväxling.
  • Föreläsningen var bra och även innehållet. Det som var mindre bra är att alltid när man pratar om sånt här inom mental träning så blir det alltid lite flummigt eftersom alla har olika problem i livet.

Läraren

Klassen var hänförd, roligt att se! Aktiv klass, fler frågor kom upp än i de andra klasserna.


Students

  • Jag tycker föreläsningen var bra och lärorik! Bra med egna ”historier”, väcker intresse!
  • Mycket bra och bra genomförd. Kul att få veta lite om andras erfarenheter. Kul och givande initiativ!
  • Jag tyckte den var intressant och rolig!
  • Bra engagemang, intressant upplägg, fick publiken att hela tiden vara med och uppmärksam. Man fick ta stor del själv, vilket alltid är bra. Martin pratade tydligt, det var lätt att förstå och samtidigt med humor!
  • Intressant och rolig föreläsning som gjorde det lätt och roligt att lyssna!
  • Jag har sett föreläsningen innan och jag älskar den verkligen! Finns inget att förbättra och jag tycker verkligen om att föreläsningen var så interaktiv.
  • Den var underhållande. Han visade mycket engagemang i det han pratade om och hade intressant information.
  • Jag tycker det var en jättebra föreläsning! Bra publikkontakt som gjorde föreläsningen ännu mer intressant. Hade varit intressant att veta mera om hur valen han gjorde ledde till olika saker, och varför han valde som han gjorde.
  • Har lyssnat på Martins föreläsningar två gånger. Andra gången interagerade han mycket med publiken, vilket var bra!
  • Jag tyckte att det var intressant. Inget behöver göras annorlunda.
  • Det var en bra och rolig föreläsning. Personligt innehåll vilket är roligt.
  • Han var bra och sånt och han förändrade min syn på livet.

Läraren

Bra att du verkligen interagerar med eleverna och får dem aktiva! Kunde inte varit bättre!


Students

  • Riktigt bra föreläsning! Martin kunde hålla oss vid liv och att inte somna.
  • Mycket inspirerande och intressant.
  • Väldigt bra framfört, intressant.
  • Kul, rolig person. Intressant.
  • Bra råd och jag blev lite mer intresserad. Innan har jag inte varit intresserad alls.
  • Skit bra!

Läraren

Utmärkt!!!


Students

  • Jag tyckte föreläsningen var mycket bra. Det bästa ledarskapet är att vara tydlig och lite skämtsam, fast på ett bra sätt. Det gör det intressantare för oss ungdomar som har svårt att sitta still. Bra fakta och innehåll.
  • Han var jätteduktig på att presentera och fångade intresset. Det var lättsamt och roligt att lyssna. Hade varit roligt att lyssna. Hade varit roligt om han berättade mer om sina företag, vad han sålda och HUR han sålde.
  • Tyckte att föreläsningen var bra och att han pratade mycket intressanta saker!
  • Jag tycker att det var mycket bra. Det blev intressant eftersom han var mycket passionerad om sitt yrke och vad han jobbade med. Han bjöd också mycket på sig själv!
  • I think that he has inspired med to be more determined and that I have to work on my discipline. Showed me that if you set your mind to something and you want it, you can go after it and get it.
  • Det var mycket livligt och engagerande, samt berörde oss otroligt mycket. Inte bara hörsel och syn berördes, utan också känslor. Mycket bra föreläsning, fortsätt så.
  • Detta hjälpte mig jättemycket. Det var som om jag fick ny friskluft. Föreläsningen var GRYM. Hade velat höra mer.
  • Föreläsningen var mycket intressant och kreativt upplagd. Inte som en vanlig föreläsning utan den stod ut ifrån mängden. Martin var en bra talare och fick oss involverade och intresserade. Mycket bra!
  • Jag tyckte att föreläsningen var bra men du skulle kunnat vara lite tydligare.
  • Riktigt bra föreläsare, roligt att ha en föreläsning på engelska, lite ovanligare. Martin gjorde föreläsningen intressant, han fångade intresset bra genom att vara lite rolig. Han hade dock kunnat prata lite mer om privata erfarenheter.
  • Han var bildad och intressant att lyssna på. Faktiskt den bästa föreläsaren jag lyssnat på. Intressant inledning, intressant avslut och helt och hållet strålande!
  • Tycker föreläsningen var väldigt bra. Han fick oss verkligen att bli intresserade och man tröttnade inte på att lyssna på honom. Väldigt bra föreläsare.
  • Jättebra föreläsare och mycket tid för frågor. Han var en underhållande föreläsare. Han gjorde mig motiverad.
  • Detta var en av de bättre föreläsningarna jag någonsin varit med om. Man fick väldigt mycket bra tips och nya tankar inför framtiden. Väldigt intressant och väldigt bra och fängslande föreläsare.
  • Allting var perfekt och väldigt lärorikt. Föreläsaren var väldigt duktig och rolig. Jag fascinerades och fick en massa gött skratt. Bästa föreläsningen vi haft hittills.
  • Han hade humor och bra självsäkerhet, vilket gjorde det intressant och roligt. Han pratade om personliga händelser.
  • Han blandade humor och allvar, det var bra.

Läraren

Mycket duktig föreläsare med en otrolig förmåga att fånga elevernas intresse. Det gör han med humor, värme och egna erfarenheter. Bra!


Students

  • Det var intressant, han var rolig att lyssna på
  • Mycket bra gjort Martin.
  • Jag tycker att han borde ha berättat mer om hur vissa företag fungerar (det kan vara bra för oss handelselever i framtiden). Annars var föreläsningen bra!
  • Jag tycker att den var bra för det var engelska på en bra nivå och det var intressant.
  • Han trodde att vi hade mer frågor än vi hade och därför visste han inte riktigt vad han skulle prata om. Så han kanske skulle förbereda lite mer information som han kunde ta upp när vi inte ställde frågor.
  • Mindre tid för frågor och mer prat om framtid och jobb.
  • Allt var bra. Han var inte långtråkig så man blev inte trött på att lyssna.
  • Kul att få prata med och lyssna på en engelsktalande person som har en ”riktig” dialekt.
  • Bra föreläsning. Bra framfört.
  • Den var bra. Man förstod tydligt vad han sa och det var bra att han ville att vi skulle svara på frågorna för då fick vi vara med och prata under föreläsningen.
  • Intressant att lyssna på, han var duktig.
  • Det var bra och roligt dock lite oklart ämne för föreläsningen.
  • Det var bra men jag tycker att vi som grupp ska göra aktiviteter som till exempel övningar som gör att man tar in mer information.
  • Mycket bra gjort. Proffsigt och livfullt. Han hade många exempel.
  • I think it was good that you had a dialog with the audience, you illustrated and captured the attention. What you could have done better was to plan more.
  • I think you were good but it's sad that just four of us asked questions in a relative subject. I hope that i will learn how to face my fear and don't think about what others think of me.
  • He was a good speaker and i learned a lot.
  • He is good.
  • You were funny! Great to have you.
  • I thought it was an interesting lecture. A little boring job.
  • I thought it was great. I learned about things that I normally didn't think about like fears of speaking in front of many people. I'll appreciate the English lessons more and will get better at presentations and speaking English in front of people.
  • It was a great lesson and I learned a lot. I think that everyone needs to do this on their spare time to learn good and proper English.
  • I think it was really good! Easy to understand and fun to listen to. A bit bad presentation from my side and I think it would have been even better with some more questions. But overall it was a great experience.

Läraren

Martin är väldigt karismatisk och får med sig eleverna på ett bra sätt. Han är underhållande, rolig och eleverna får ut mycket av föreläsningen genom att de får höra på engelska. Några elever har dessutom återkopplat till den rädsla som Martin menar att många har när det kommer till att tala engelska. Jag har med andra ord märkt att eleverna lyssnat och tagit till sig av det Martin talade om.

0 Comments

12 steps to a coaching classroom

13/11/2012

0 Comments

 

Contributions welcome

I am collating ideas, activities and exercises for generating a stronger coaching approach in classrooms. By all means post your suggestions here under one or more of these Chapters.
Picture
0 Comments

Instructionism vs Constructionism

10/11/2012

0 Comments

 
I was reading an article on the Edutopia website, and was reminded of heated discussions that I had facilitated.
There is always a deeper place to go.

Original article
http://www.edutopia.org/blog/rethinking-the-flipped-classroom-idit-harel-caperton

Coaching teacher teams, I often find myself in the middle of heated discussions about "Method A vs Method B". It's natural that caring and ambitious teachers have strong opinions about the methods they want to use, and it's natural that there shall be a difference of opinions, and that those opinions shall change over time.

When called upon to guide teachers in the discussion about "A vs B" I have found that asking a few overarching questions really helps a lot better than telling them my opinion.

I ask:
What are we working together to create here?
What does the final result look like when it's working perfectly?

What is our current perceived reality?
What do we include in what we are able to influence?

What are the advantages of "A"?

Make a list

What are the advantages of "B"?
Make a list

Which seems to offer the most?
Compare the lists

Usually the first two questions reveal that there are greater differences in perceptions about what the teachers are aiming to create in their school and community; and their perceptions of what's possible to influence.

Most "Method A vs Method B" discussions are invitations to go to a deeper place, where mutual understanding may happen. Resolving the "A vs B" discussion without going to this deeper place may result in another heated "A vs B" discussion sooner rather than later.
0 Comments

Coaching Cards

6/11/2012

0 Comments

 
At CoachInvest, we train teachers to use a coaching approach in the classroom to respectfully maximise and deepen the learning, and prepare for a world in constant and rapid change.

One of the keys to success in using a coaching approach is 'Asking Powerful Questions'.
Teachers asked us for lists of questions that they can use with their students. Easy huh?

Our first response was a list of twelve general questions that could be used in a wide range of situations. Good enough, but twelve questions were too many, and the questions lost some of their power when they were repeated more than a few times with the same students. So we sought a more compact and flexible way of giving teachers the powerful questions that they needed.

GROW
In our research, the well-known four-step GROW-method came to mind. GROW has questions that focus on Goals, Reality, Opportunities and Will.

The coaches at CoachInvest collaborated to collate hundreds of suitable open questions. We wrote the questions on playing cards and then selected ten questions of each type such a way that they could be freely mixed together to form a myriad of 4-question GROW coaching sessions.

The freedom of combinations gave us ten thousand different coaching sessions in one pack of 40 cards. Smart!

Coaching procedure
The teacher's coaching procedure was then simply to pick out one card of each type and lay them out in front of the student. This meant that student coached themselves with the support of the cards, and without undue involvement of the teacher. Empowerment!

Tips
Realising that most teachers also needed to adopt a coaching approach in the way they think and behave during a coaching session, we added 10 'Tips' cards that give a hint of what else is included in a coaching approach to education.

Here are some of the questions.
For a full pack go to www.coachinvest.eu

TIPS (for the teacher)
  • Close your eyes and breathe deeply three times before you ask the next question.
  • Ask for an answer to the next question in the form of a picture.

Powerful Questions (for the students)

GOALS
  • What results do you want from this coaching?
  • How challenging is your goal?
REALITY
  • What’s happening right now?
  • Where are you in relation to your goal?
OPPORTUNITY
  • What could you do to make a
  • difference?
  • What does your head say about this?
    What does your heart say?
WILL
  • What is driving you to reach your goal?
  • What will you get out of the next step?
0 Comments

STRESS?? - Teach your students to breathe

3/11/2012

0 Comments

 
Picture
A great way to raise academic performance, lower stress levels and at the same time create a heightened sense of community.

Stress?
How many of you students are stressed about their results, have a higher stress level which in turn risks lowering their results? Do you see a negative spiral?

Breathing - naturally
Probably the most important thing we do is breathe. We breathe, we live. But when did you learn to breathe? When did you teach your students to use breathing as a way to reduce their stress levels?

Unless you are one of an increasing number of yoga students, you may not have learned to breathe properly yet.

Benefits
What can you and your students get out of breathing properly? More air, cleaner air leads to more highly oxygenated blood, which energises your whole body and most importantly your brains. You are more awake! Students are better prepared to learn, and you and better prepared to teach. Win-win.

Academic performance
Spending 5-10 minutes on a breathing exercise at the start of the lesson will greatly increase the amount of information the students will take in simply because they are more awake, for longer.

A breathing exercise in the middle of the lesson will give the students' brains time to assimulate what they have already heard in the first half of the lesson, and prepare them for the second half of the lesson.

Community
Doing simple breathing exercises as a class can seem silly to begin with, and when you have done it three or four times, you will want to do it every lesson.

Students have reported to me that they get to the lesson on time because they don't want to miss the breathing exercise.

Method - a coaching approach
What exercises shall you choose? There are many breathing exercises to choose from, the most important thing is to get started. Here is a coaching approach to getting students to breathe deeper for the first time.

Note Here I use 'sitting up straight' and 'feeling powerful' as examples of beneficial changes that I want to see in this class, as well as 'breathing slowly and deeply'.

Ask these open questions
  • How many of you here are breathing?
    (wait for the laugh)
  • If you are breathing, please raise your hand.
  • How many of you here are breathing deeply?
  • If you are breathing deeply, please raise your hand.
  • How many of you here are breathing deeply now?
  • How many of you are sitting up straight and feeling powerful?
  • If you are sitting up straight, please raise your hand.
  • How many of you are sitting up straight and feeling powerful?
  • If you are feeling powerful, please raise your hand.
  • How many of you here are breathing slowly and deeply now?
  • If you aren't breathing, please go to the school nurse.
    (wait for the laugh)
  • How many of you here are breathing slowly and deeply now?
  • What do you notice about how straight you are sitting?
    (pause for comments)
  • How slow is your breathing now?
  • What do you notice about how powerful you feel?
    (pause for comments)
  • How deep is your breathing now?
  • What do you notice about how energetic you feel?
    (pause for comments)
  • How was this breathing exercise for you?
  • How ready are you for the next part of the lesson
    (pause for comments)

My aim is to get the students to become more aware of the benefits of breathing properly, before I teach them any specific method. In fact, I often leave it to the most interested students to research a breathing method, then allow them to teach their peers; and me.

0 Comments
    A Coaching Approach to Education
    Picture

    Author

    Martin Richards' Life Mission: teaching the coaching approach to parents and educators.

    Categories

    All
    Action
    Agreement
    Awareness
    Ethics
    Grow
    Presence
    Structure
    Values

    Archives

    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    June 2013
    May 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011

    RSS Feed

Tjänster
Produkter
Verktyg
Böcker
Klienter
Kontakt

Partner
Martin Richards
Mottagning
Norra Allégatan 7
413 01 Göteborg

Tel
0736 199600
Martin Richards