Ett coachande förhållningssätt
i skolans värld
  • Hem
  • Mission
  • Tjänster
    • Lärarens ledarskap i klassrummet
    • Utveckling av ett coachande förhållningssätt
    • Föreläsningar för gymnasieungdomar >
      • Stenbockskolan
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • NTI Media Gymnasiet
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • Lindholmens Gymnasium
      • Jensen Education
      • Jensen Education
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2007-2009
  • Klienter
    • Katedralskolan
    • Tingsholms Gymnasiet
    • Folkungagymnasiet
    • Sundler Gymnasiet
    • Jensen Education
    • ITG IT-Gymnasiet
  • Referenser
  • Martin Richards
  • Blog
  • Kontakt

Folkungaskolan, Linköping, Sverige

En skola där alla vill gå och där alla får bästa möjliga förutsättningar för lärande, utveckling och fortsatta studier.

Uppdrag: Coachande samtal

”Utbilda våra gymnasielärare i coachande samtal under en studiedag.

Lärarna kommer under återstoden av läsåret två och två besöka varandra och spegla den andres arbetssätt utifrån valt tema (ledarskap i klassrummet, frågeteknik,etc)”


Christer Helmersson, Enhetschef

Lösningen: Föreläsning och workshops

Picture
Picture

Föreläsarna:
Martin Richards och Alexandra Tittus

Föreläsarna beskrev A-FORM, processen där två kollegor ger stöd till varandra genom att observera och följa upp flera av lärarens lektioner. Föreläsarna beskrev hur man förbereder observationen, att man kommer överens om vilka roller man ska använda (Mentor / Coach / Lärare / Instruktör), och att man kommer överens om vad och hur man kan observera under lektionen. Man kan med fördel sätta mål för observationen / observationerna enligt SMART metoden.

Föreläsarna beskrev GROW modellen om hur man kan strukturera uppföljningssamtalet där läraren pratar först om sina upplevelser, och hör sig själv reflektera. Sedan ställs “förlösande “ öppna frågor, och fördjupningsfrågor vävde med observatörens summeringar. Därefter kommer observatörens observationer.

Under föreläsningen nämndes “hundar” som metafor för alla idéer och förslag på lösningar som kommer fram när man lyssnar på någon beskriva sin situation; och att dessa “hundar” ska hållas tillbaka.

Vi visade en kort film om “spiken”, som lyfte fram insikten om att problemet är sällen det som syns eller hörs mest, utan något som ligger djupare; och därför ska man lyssna och ställa öppna förlösande frågor. En länk till filmen är här.

Som förberedelse för det praktiska arbetet i par och triader genomfördes två demonstrationer med frivilliga lärare; under tystnadsplikt.

Halva dagen bestod av teori och korta övningar i par. Efter lunch, under resten av dagen var mestadels en workshop med arbete i par och triader, och efterföljande reflektioner och summeringar.


Utvärdering: Lärarna

Vi frågade lärarna "Vad tar du med dig? Vad var bäst?"
Så här svarade dem:



  • Vikten av att lyssna aktivt utan att själv lägga sig i vad den observerade läraren säger / de reflektioner som kommer fram.

  • Att det är viktigt att man är överens om vad, specifikt, som ska observeras.

  • Det bästa var övningen med den observerade, den som observeras, någon som utvärderar samtalet.

  • Insikt om hur svårt det är att ställa frågor.

  • Hur svårt det är att sätta ord på det som man vill bli observerat på

  • Bra frågor till coachsamtalet

  • Era erfarenheter

  • Vikten av att lyssna aktivt

  • Att man ska “hålla hundarna borta” - man måste inte ge råd!

  • Vikten av att ställa “förlösande frågor”

  • Bäst var insikten om aktivt lyssnande, inte ger råd, ställa förlösande frågor, filmen om spiken, att ha testat att ställa frågor, att ha tänkt till kring självutvärdering

  • Påminnelsen att lyssna och utgår ifrån det jag hör, inte det jag tycker är relevant

  • Det bäste var när ni visade “coachning” med “frivilliga” lärare framme vid tavlan.

  • Större medvetenhet kring vad coachning innebär

  • Jag tar med mig samtalsmodellen GROW och hoppas att den ska hjälpa mig framöver

  • Det bäste var att få coacha / bli coachad av sina kollegor

  • Större medvetenhet kring vad coachning innebär

  • Svårigheten att ställa “rätt” frågor och inte döma eller värdera.

  • Hur viktigt det är vilket målet är och inte ge sig utan ställa följdfrågor

  • Bäst = Era erfarenheter och de två demonstrationer

  • Bra koppling mellan teori och praktiska övningar

  • Strukturerna för coachning

  • Frågekonstruktion

  • Hur man coachar generellt

  • Att träna och se lärarna 'på scen' var bäst

  • Praktiska tips

  • Att man i samtal kommer framåt

  • Övningen i att coacha (speciellt triaderna) var bäst

  • En trevlig, intressant och givande dag. Jag tar med mig inspiration att sätta igång tillsammans med någon kollega.

  • Jag tror att coachande samtal kan leda till fler goda samtal om undervisning och lärande på Folkungaskolan

  • Bäst var er fina ton – att ni tyngde på vikten att ha tillit och att visa respekt för den som man observerar och coachar.

  • Jag tar med mig tänket som helhet. Bra

  • Bäst var övningarna

  • Samtalsredskap

  • “Hundarna”

  • Rätt fokus, alltså inte på mig

  • Hundarna

  • Bra att få tips om de olika stegen och få tips om vad man ska tänka på både som observerare (vilka frågor man kan ställa t ex) och lärare / den som får feedback.

  • Bra att testa I grupper om 3. på så sätt får man med sig verktyg på vägen och man lärde sig av varandra. Man känner sig bättre förberedd inför uppgiften [att observera / ge och få feedback]

  • Strukturen i samtalet

  • Det bästa var den första diskussion i grupp där man skulle strukturera möjlig lektionsobservation.

  • Olika slags modeller som kan användas för att stegra samtalet

  • Gruppövningen i triader var bäst

  • En större kunskap om hur man ger återkoppling till sina kollegor, hur man ger stöd och hjälp genom att ställa öppna frågor. Även saker som man ska tänka på som observatör

  • Jag fick lära mig flera nya begrepp och förkortningar som jag aldrig har hört talas om. Detta kommer att vara till stor hjälp.

  • Jag tar med mig de olika modeller och jag vet att jag kommer att få användning av dessa verktyg i det fortsatta speglingsarbetet

  • Jag tycker att övningen och insikten om hur viktigt det är med ett inledande samtal innan vi sätter igång arbetet gav mest.

  • SMARTa mål, specifikt, mätbart etc

  • 5 stegs modellen [A-FORM]

  • Tankar om överenskommelser innan samtal.

  • Bra dag i det stora hela

  • Att hålla 'hundarna' borta

  • Strukturen

  • En positiv bild av sättet att jobba

  • Trevlig föreläsningen

  • Kunniga föreläsare

  • Bäst var strukturen och frågorna

  • Strukturera, A-FORM, SMART och GROW

  • Bra med förslag på samtalsfrågor

  • Bra med de små par och gruppövningarna. Viktigt att få öva

  • Coachande frågor behöver inte vara så avancerade. De enkla frågorna (som inte är dömande eller kommer med pekpinnar) ger väldigt mycket

  • Bäst var gruppsamtal i 3-grupper

  • Frågetekniken

  • Bäst var de färdigformulerade frågorna, och hur man ska se på rollen som coach

  • Öppna frågor, svårare än vad man tror

  • Öva på att inte säga för mycket själv, komma med egna frågor

  • Intressanta frågor, god struktur som bas för samtal

  • Man kom igång med något som diskuterats länge

  • A-FORM, GROW och SMART

  • Bäst var vikten av att skapa tillit, 'allians'

  • Tips på frågor man kan ta med sig

  • Hur man ska leda coachingsamtalet

  • Ämnen att titta på

  • Hur man kan observera

  • Bäst var övningarna i kombination med verktyg

  • Nya tankar kring coachrollen och vad den innebär

  • Jag tar med mig en större medvetenhet om hur jag ska agera som coach.

  • 'Hundarna'

  • Det positiva med att coacha

  • Insikten av att komma överens om vad som gäller

  • Det svåra och viktiga med att ställa frågor

  • Bäst var att ni var positiva, tydliga och gav oss en bra start inför kommande arbete. Struktur att hålla sig till. En bra dag. Tack!

  • Jag tror att coachning kan ge nya insikter och utveckla nya sätt att för lärarna att tänka. Bra med lite struktur kring frågorna och mall som vi kan använda när vi coachar.







Tjänster
Produkter
Verktyg
Böcker
Klienter
Kontakt

Partner
Martin Richards
Mottagning
Norra Allégatan 7
413 01 Göteborg

Tel
0736 199600
Martin Richards