Fortbildningsdagen "Observation och Återkoppling" på Katedralskolan, Linköping
Agendan – 24 mars 2015
Kl 8:30 – 16:30, med paus för fika, lunch och fika Förmiddagen Teoripass med korta övningar i par Två filmer, två coaching demonstrationer* plus intervjuer med två personer som har erfarenhet av att skapa allianser, hålla observationer och ge coachande återkopplingar. * Frivillig deltagare på scen kommer behövas. Eftermiddagen Två längre övningspass i triader, ni tränar på att 1) planera en lektionsobservation och 2) genomför en coachande återkoppling plus reflektionsstunder. KontaktFör vidare information om hur denna fortbildning kan bidra till den pågående utveckling på din skola, kontakta oss här.
|
UtvärderingenLedarna ställde två frågor till lärarna
Vad tar du med dig? Vad var bäst? Så här svarade lärarna Självreflektion om hur jag är och gör i vissa situationer. Lite självförtroende från workshopen. Workshoparna där vi fick prova själva var bäst Samtalen gav mest, att förstå hur man kan ställa öppna frågor till kollegor frågor som kan få dem att fundera över till exempel sin strategi för att hjälpa elever att förstå något. Öppna frågor och reflekterande frågor är viktiga. Att vi inte ska utgår ifrån oss själva utan helt utgå ifrån den som blir coachad. Denna typ av samtal kan vara bra i vardagsarbetet. Att coachning innebär jämlikhet och tillit Det bästa var era förslag på frågor och exempel på situationer på scenen Skillnaden mellan direkt och reflekterande feedback! Detta utgör en god grund för framtida coaching omgångar. Bra struktur på föreläsningen. Jag har lärt mig mer om coaching, mest givande var att sitta med kollegorna och diskutera lektionsupplägg. Att ställa reflektiva frågor hellre än tala om för klienten vad han hon behöver göra Intressant med korta enkla handfasta tips. Verktyg och tankesätt. Genomgång, frågestund, praktiskt sätt. Testa och diskussioner med arbetsgruppen Jag får med mig verktygen för reflekterande återkoppling. Att få prova att coacha och bli coachad av en kollega. Jag kommer att använda detta både i min undervisning och i min personliga utveckling och min utveckling i min lärarroll. GROW - bra modell i många sammanhang. Levande exempel på scenen - mycket bra. Att ställa frågor på detta sätt är oerhört intressant och utvecklande! Kan bli hur bra som helst! En gemensam plattform så vi vet vad vi kan förvänta oss av varandra. SMART gav mest, samt eftermiddagens workshops Ett schema för hur coaching kan gå till. Det var bra att ha föreläsningar blandat med övningar Hur man praktiskt kan coacha och hur man bli coachad. Det sätter igång många tankar på hur saker kan förändras. Korten var bra. Bra balans mellan föreläsning och praktisk övning. Modellerna för coaching Övningarna var bra. Glädje från er, ni bjuder på er själva Efter dagen känner jag mig tryggare och säkrare i coachning situationen och de rollarna man då intar. Övningskörningen var mycket givande för kommande coachning. Fortsatt nyfikenhet på coachning som metod för kompetensutveckling. Det som var bäst var samtalen i triaderna. En mycket större förståelse för var öppna frågor kan göra för en diskussion och en persons reflektioner. Det gav mest. Ett nytt sätt att diskutera på, som alla kan hyfsat och känner till. Ett nytt instrument. Det bästa var att träna i triad Bra att vi kom igång med coachning. Bra med observatör och att ni gick runt när vi kuggade. Övningarna gav mest. Reflekterande återkoppling svårt men intressant. Det var bäst var övningarna i grupp när vi hade avdramatiserade processen. Samtal är viktig struntsamma hur och om det heter Kurt kände samtal eller inte. Det viktiga i alla relationer yrkesmässigt och privata är samtala inte ger färdiga svar och lösningar. Dock ät råd ibland bra. Att använda mig av kollegor för coachning när jag behöver hjälp. Bra att synliggöra samtalet. Det bästa var de praktiska övningarna. Vikten av att diskutera över ämnesgränserna. En koncentration på allmänna didaktiska ting. Att öva coaching i klassrummet så att eleverna blir mer autonoma. Själva modellen känns bekant från tidigare fortbildningar inom samtalsterapi. Det var dock bra att vi fick rådet att använda modellen med lärare som vi inte känner så väl. Engagerade ledare för utbildningen! Verktyg för coaching. Erfarenhet av triad samtalen. Det bästa var triad samtalen då de känns som ett startskott för framtida coachning situationer i klassrummet. Som en kollega sa, det bidrar till att vi avdramatisera coachning och öppnar dörrar. Samverkan med andra ämnen. Det som gav mest var övningarna Nytänkande. Bra möjligheter, diskussion tankar, utvecklande frågor. Bäst var tanken, förmågan att få någon att själv ta fram utveckling. Modell att ställa frågor, öppna inte ge svar. Bäst var övningarna att det avdramatiserades. Jag hade lite ångest inför denna studiedag. Men det var inte så farligt. Bra att alla får samma verktygslåda. Bra att få testa på modellen. Att det gav mycket att prata om sina lektioner, för att se det som behöver ändras. Coaching och direkt feedback var bäst. Har gått liknande utbildningar tidigare och därför var det inte mycket nytt för mig idag. Ni bekräfta det är det jag redan visste. Att inte försöka hitta lösningar. Det bästa var att fundera över vad jag vill förbättra. Bra att vi kom igång med frågetekniken och återkoppling. Bäst var övningarna Det var givande med ett nytt angrepssätt för att utvecklas i lärarrollen. Bäst var att övningarna repeterades och att man fick testa olika roller. Verktyg vid coaching. Att detta är något man är ovan vid. Bäst var samtal med kollegor. En förnyad övertygelse om att samtalet är en oslagbar metod för självinsikt Formaliserad form [för coachande samtal] - [det känns] tryggt |